КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

До навчальних досягнень учнів з інформатики, які підлягають оцінюванню, належить:

‑ теоретична база знань: уявлення про інформацію, її властивості, інформаційні процеси та інформаційні системи, загальні принципи розв'язування задач за допомогою комп'ютера з використанням програмного забезпечення загального та конкретно-предметного призначення, формулювання проблем і постановку задач, побудову відповідних інформаційних моделей, основи алгоритмізації і програмування, принципи будови та дії комп'ютера, уявлення про можливості використання глобальної мережі Інтернет, пошук потрібних відомостей.

‑ практичні навички: навички роботи з пристроями введення-виведення даних, прикладним програмним забезпеченням загального і навчального призначення - програмами технічного обслуговування апаратної складової, операційними системами, програмами для архівування файлів, антивірусними програмами, редакторами текстів, графічними редакторами, засобами підготовки комп'ютерних презентацій та публікацій, табличними процесорами, системами управління базами даних, інформаційно-пошуковими системами, експертними системами. мультимедійними комп'ютерними енциклопедіями, педагогічними програмними засобами для комп'ютерної підтримки навчання з різних предметів, програмами-браузерами для перегляду гіпертекстових сторінок, програмами для роботи з електронною поштою та телеконференціями, пошуку потрібних відомостей в глобальній мережі Інтернет, створення гіпертекстових сторінок тощо; навички складання, описування та реалізації найпростіших алгоритмів і програм з використанням різних засобів їх подання, зокрема деякої мови програмування.

Оцінювання якості підготовки учнів з інформатики здійснюється в двох аспектах: рівень володіння теоретичними знаннями та здатність до застосування вивченого матеріалу у практичній діяльності.

Відповідно до ступеня оволодіння зазначеними знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних досягнень школярів з інформатики, що відображено в таблиці і побудовано таким чином, що досягнення певного рівня навчальних досягнень передбачає, що усі вказані для попередніх рівнів знання, уміння і навички опановані учнем.

Рівні навчальних досягнень учнів

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

І. Початковий

1

Учень (учениця) розпізнає окремі об'єкти, явища і факти предметної галузі; знає і виконує правила техніки безпеки під час роботи з комп'ютерною технікою

2

Учень (учениця) розпізнає окремі об'єкти, явища і факти предметної галузі та може фрагментарно відтворити знання про них

3

Учень (учениця) має фрагментарні знання при незначному загальному їх обсязі (менше половини навчального матеріалу) при відсутності сформованих умінь та навичок

ІІ. Середній

4

Учень (учениця) має початковий рівень знань, значну (більше половини) частину навчального матеріалу може відтворити репродуктивно; може з допомогою вчителя виконати просте навчальне завдання; має елементарні, нестійкі навички роботи на комп'ютері

5

Учень (учениця) має рівень знань вищий, ніж початковий; може з допомогою вчителя відтворити значну частину навчального матеріалу з елементами логічних зв'язків; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп'ютері

6

Учень (учениця) знайомий з основними поняттями навчального матеріалу;може самостійно відтворити значну частину навчального матеріалу і робити певні узагальнення; вміє за зразком виконати просте навчальне завдання; має стійкі навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері

ІІІ. Достатній

7

Учень (учениця) вміє застосовувати вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; може пояснити основні процеси, що відбуваються під час роботи інформаційної системи та наводити власні приклади на підтвердження деяких тверджень; вміє виконувати навчальні завдання, передбачені програмою

8

Учень (учениця) вміє  аналізувати навчальний матеріал, в цілому самостійно застосовувати його на практиці; контролювати власну діяльність; самостійно виправити вказані вчителем помилки; самостійно визначити спосіб розв'язування навчальної задачі; вміє використовувати довідкову систему

9

Учень (учениця): вільно володіє навчальним матеріалом, застосовує знання на практиці; вміє систематизувати і узагальнювати отримані відомості; самостійно виконує передбачені програмою навчальні завдання; самостійно знаходить і виправляє допущені помилки; може аргументовано обрати раціональний спосіб виконання навчального завдання; вільно володіє клавіатурою

IV. Високий

 

10

Знання, вміння і навички учня (учениця) повністю відповідають вимогам державної програми. Учень (учениця) володіє міцними знаннями, самостійно визначає проміжні цілі власної навчальної діяльності, оцінює нові факти, явища; вміє самостійно знаходити додаткові відомості та  використовує їх для реалізації поставлених перед ним навчальних цілей, судження його (її) логічні і достатньо обґрунтовані; має певні навички управління інформаційною системою

11

Учень (учениця) володіє узагальненими знаннями з предмета; вміє планувати особисту навчальну діяльність, оцінювати результати власної практичної роботи; вміє самостійно знаходити джерела різноманітних відомостей і використовувати їх відповідно до мети і завдань власної пізнавальної діяльності; використовує набуті знання і вміння у нестандартних ситуаціях; вміє виконувати завдання, не передбачені навчальною програмою; має стійкі навички управління інформаційною системою

12

Учень (учениця) має стійкі системні знання та продуктивно їх використовує; вміє вільно використовувати нові інформаційні технології для поповнення власних знань та розв'язування задач; має стійкі навички управління інформаційною системою у нестандартних ситуаціях

 

 КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ (ІНКЛЮЗІЯ)

Особливості оцінювання навчальних досягнень учнів порушеннями інтелектуального розвитку з інформатики полягають у максимальному урахуванні можливостей їхнього психофізичного розвитку та особливостей опанування ними навчальним матеріалом. Враховано діапазон показників порушень розвитку пізнавальної діяльності цих учнів, що зумовлює рівень засвоєння навчального матеріалу та особливості сформованості життєвої компетентності.

Об’єктом  оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики є їх готовність і здатність застосовувати здобуті знання і сформовані навички у своїй практичній діяльності, рівень розвитку їх компетентностей, які інтегрують знання, вміння, навички, та емоційно-ціннісне ставлення до навколишньої дійсності. При оцінюванні навчально-пізнавальної діяльності учнів з порушеннями інтелектуального розвитку варто збалансовано оцінювати всі три компоненти, що відповідають складникам компетентності: діяльнісний (діяльність/уміння), знаннєвий (знання), ціннісний (ставлення). Навчальна програма розрахована на те, що при вивченні кожної теми формуються як технологічні навички/уміння, так і ціннісне ставлення до сучасних інформаційних технологій та їх впливу на суспільство та особистість.

Стосовно дітей з інтелектуальними порушеннями помірного ступеня, об’єктом оцінювання є позитивна динаміка особистісного розвитку кожної дитини по відношенню до її попередніх індивідуальних досягнень та рівня сформованості адаптаційних умінь.

До навчальних досягнень учнів з інформатики, які підлягають оцінюванню, належать:

‑ Теоретична база знань: уявлення про інформацію, її властивості, інформаційні процеси; загальні принципи використання програмного забезпечення загального та конкретно-предметного призначення, основи алгоритмізації, принципи будови та дії комп'ютера, уявлення про можливості використання глобальної мережі Інтернет, пошук потрібних відомостей.

‑ Практичні навички: навички роботи з пристроями введення-виведення даних, прикладним програмним забезпеченням загального і навчального призначення - програмами технічного обслуговування апаратної складової, операційними системами, програмами для архівування файлів, антивірусними програмами, редакторами текстів, графічними редакторами, засобами підготовки комп'ютерних презентацій, табличними процесорами,  інформаційно-пошуковими системами,  педагогічними програмними засобами для комп'ютерної підтримки навчання з різних предметів, програмами для роботи з електронною поштою, пошуку потрібних відомостей в глобальній мережі Інтернет  тощо.

Відповідно до ступеня оволодіння зазначеними знаннями і способами діяльності виокремлюються три рівні навчальних досягнень учнів з інформатики, що відображено в таблиці і побудовано таким чином, що досягнення певного рівня навчальних досягнень передбачає, що усі вказані для попередніх рівнів знання, уміння і навички опановані учнем.

 

Таблиця 1

 

Рівень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів з порушеннями інтелектуального розвитку

легкого ступеня

I - початковий

1

Учень (учениця) виявляє незнання більшої частини програмного матеріалу. Дії переважно пасивного характеру. Ставлення до навчання байдуже. Не володіє навичками роботи з комп’ютером і програмами.

2

Учень (учениця) має нечіткі уявлення про об’єкт вивчення, розуміє деякі його елементи, розпізнає окремі об’єкти предметної галузі. Потребує підтримки та супроводу з боку вчителя.

3

Учень (учениця) фрагментарно відтворює незначну частину навчального матеріалу. Має елементарні, нестійкі навички роботи на комп’ютері. З допомогою вчителя виконує елементарні завдання. Знає і виконує правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютерною технікою.

II – середній

 

4

Учень (учениця) може з допомогою вчителя та за зразком виконати просте навчальне завдання; має елементарні навички роботи на комп'ютері.

5

Учень (учениця) знайомий з основними поняттями навчального матеріалу; здатний з допомогою вчителя відтворити значну частину навчального матеріалу з елементами логічних зв’язків. Здатний з помилками й неточностями самостійно повторити певні операції та дії.

 

6

Учень (учениця) знайомий з основними поняттями навчального матеріалу; його відповідь правильна, але недостатньо осмислена; застосовує вивчений матеріал у знайомих ситуаціях, частково контролює власні дії; має навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері.

ІІІ - достатній

7

Учень (учениця) може самостійно відтворити значну частину навчального матеріалу, вміє застосовувати вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; з допомогою вчителя може пояснити основні процеси, що відбуваються під час роботи інформаційної системи; вміє виконувати навчальні завдання, передбачені програмою.

8

Знання, вміння і навички учня (учениці) в основному відповідають вимогам державної програми. Учень (учениця) володіє достатніми знаннями, здатний використовувати їх у практичній діяльності, робити деякі висновки. При цьому може припускатися незначних помилок в аргументації думки, але самостійно їх виправляє тощо. Активно і самостійно працює за комп'ютером (з програмою).

9

Учень (учениця) володіє повними узагальненими знаннями в обсязі та в межах вимог навчальної програми; вміє оцінювати результати власної практичної роботи. Вміє знаходити потрібну інформацію та доцільно використовує набуті знання і вміння у практичній діяльності; вміє використовувати нові інформаційні технології.

 

 

Для учнів з порушеннями інтелектуального розвитку помірного ступеня розроблено диференційовані рівні навчальних досягнень (І – початковий, II – середній, III – достатній), які характеризують особливості життєвої компетентності та обумовлюють їхню соціалізацію.

 

Таблиця 2

 

Рівень

Характеристика навчальних досягнень учнів з порушеннями інтелектуального розвитку

помірного ступеня

I - початковий

Учень (учениця) може розрізняти об’єкт вивчення, розуміє деякі його елементи, володіє елементарними уміннями на рівні копіювання зразка способу дій.

Дії пасивного характеру.

Потребує повної підтримки та супроводу з боку вчителя.

II – середній

За допомогою вчителя учень опановує незначну частину навчального матеріалу. Може повторити за зразком певні операції та дії. Має елементарні навички роботи на комп’ютері.

Ставлення до навчання байдуже або недостатньо позитивне. Потребує постійного контролю і стимуляції з боку вчителя.

III – достатній

 

Учень (учениця) навчальний матеріал частково розуміє, з допомогою вчителя відтворює (не завжди точно).

За наслідуванням, зразком і словесною інструкцією виконує просте навчальне завдання. Має елементарні навички роботи на комп’ютері (в програмі).

Потребує стимулювання, постійної активізації, контролю. Знає і виконує правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютерною технікою. Уміє зі значною допомогою вчителя організувати своє робоче місце.

Сформованість життєвої компетентності

дотримується інструкцій та правил безпеки у роботі з комп'ютером, кабінеті інформатики;

 взаємодіє з дорослими та однолітками у виконанні завдань;

 має уявлення про основні прийоми роботи з комп'ютерною технікою;

відтворює практичні дії за аналогією;

має сформовані елементарні навички роботи на комп'ютері (в програмі);

має уявлення про правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютерною технікою;

організовує своє робоче місце;

має елементарні комунікативні навички.


 

 

 

 

 

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий